Relatiegeschenken bestaan al erg lang en zijn nog steeds belangrijk voor een goede marketingstrategie. Ze kunnen dan ook op verschillende manieren worden ingezet. Door de relatiegeschenken op verschillende manieren te gebruiken kun je de zichtbaarheid van je bedrijf en de band met de klant aanzienlijk vergroten. Ontdek in dit artikel hoe je dit doet!
Beurzen en evenementen
Beurzen en bedrijfsevenementen kunnen goede manieren zijn om jezelf zichtbaar te maken in de branche waarin je actief bent. Wanneer je op een beurs staat zul je waarschijnlijk goed voorbereid zijn en een stand hebben die er tiptop uitziet. Als je op een beurs staat zijn relatiegeschenken ook erg belangrijk. Je kunt dan na een leuk gesprek met een (potentiële) klant een relatiegeschenk geven om er zo voor te zorgen dat je na de beurs nog herinnerd wordt.
Giveaway of winactie
Je kunt relatiegeschenken ook goed inzetten tijdens een giveaway of winactie. Dit kan natuurlijk op een beurs, maar je kunt hier daarnaast de sociale mediakanalen goed voor gebruiken. Het leukste is om de giveaway in de vorm van een goodiebag of giftbox te maken. Kondig de giveaway duidelijk aan en bepaal vervolgens een minimaal aantal volgers dat je graag erbij zou willen hebben. Wanneer je dit aantal hebt bereikt kun je het relatiegeschenk weggeven. Dit is een makkelijke manier om snel meer volgers te krijgen voor je onderneming!
Vergeet het personeel niet
Bij relatiegeschenken denk je natuurlijk automatisch aan (potentiële) klanten en zakenrelaties, maar ze kunnen aan het personeel gegeven worden. Niet alleen kun je zo je waardering naar je personeel uiten, je zorgt ook nog eens voor veel extra zichtbaarheid voor je bedrijf. In de coronaperiode zijn brievenbus cadeaus bijvoorbeeld erg populair geworden; het bleek een handige manier om collega’s even in het zonnetje te zetten tijdens het thuiswerken. De brievenbus cadeaus zijn giftboxen die door de brievenbus passen en die je kunt voorzien van verschillende thema’s. Denk bijvoorbeeld aan een strand-, thuiswerk-, barbecue- of zomerthema.
Welkomstgeschenk
Klantenbinding ontstaat bij het eerste contact; daarom is het een goed idee om in relatiegeschenken te investeren die je aan je nieuwe klanten kunt geven. Zo worden klanten zonder dat ze het doorhebben, weer herinnert aan jouw bedrijf. Nu hoeven dit geen grote of dure producten te zijn. Maar dit kunnen ook juist kleinigheidjes zijn, zoals bijvoorbeeld een gepersonaliseerde pen of laat mokken bedrukken. Dit zullen je nieuwe zakenrelaties waarderen. Als je in genoeg relatiegeschenken investeert kun je ook je nieuwe werknemers op een leuke manier verwelkomen.
Bedankje
Je kunt relatiegeschenken tenslotte gebruiken om je klanten te bedanken voor hun samenwerking. Er zijn verschillende momenten waarop je dit kunt doen. Naast een welkomstgeschenk kun je je klanten namelijk ook aan het einde van het jaar bedanken voor hun samenwerking; je hoopt natuurlijk dat ze volgend jaar weer met je zullen samenwerken. Daarnaast zijn kleine attenties bij de feestdagen zoals Sinterklaas en Kerst altijd een goed idee. Rond de feestdagen zijn er veel relatiegeschenken beschikbaar die door dat bepaalde feest zijn geïnspireerd. Keuze genoeg dus!
Lees ook: KAYALI Lanceert Invite Only Amber | 23